Het model en de diploma’s

December 2017

Theorie versus praktijk.

Als bedrijven de theorie achter de communicatie en de diploma’s en certificaten, belangrijker vinden dan praktisch communiceren, duidelijkheid en draagvlak creëren, daadwerkelijk resultaat behalen en dit borgen in de organisatie, dan haak ik af. Enigszins “pissed” , maar met name zeer teleurgesteld.

Na veel energie gestoken te hebben in een leuke organisatie die een Learning and Development Program aan het maken waren, kreeg ik een mail (lees; afwijzing voor samenwerking) met de volgende reden:” Reden is dat wij te weinig theoretische diepgang zien in het aangeboden voorbeeld op basis van bestaande (wetenschappelijke) modellen.”

Okay. Prima.  (Toch kon ik het niet nalaten de directeur even een advies te mailen…)

90% van de opleiding voor verandermanagement gaat over modellen, analyses, planning, etc. Toen ik laatst bij een bijeenkomst was, die potentiele deelnemers voor de opleiding probeerde te overtuigen, heb ik gevraagd in hoeverre ‘soft skills’ een onderdeel waren van de mooie opleiding. Helaas, was dit niet tot nauwelijks het geval. Dus leidinggevenden, die nauwelijks in staat zijn op een juiste manier beleid te brengen naar hun medewerkers, kunnen op basis van modellen en theorie een verandering succesvol implementeren. En dat terwijl iedereen weet dat (wetenschappelijk?) onderzocht is dat 90 % van de cruciale succesfactoren voor het welslagen van veranderingen de mens in de organisatie is (Human Driven Aspects).

Met name op de arbeidsmarkt in de technische branches wordt de schaarste van goed personeel steeds nijpender. Dit betekent voor een bedrijf in die branche, mogelijk meet uitval (hoge werkdruk bij gebrek aan mensen) of uitstroom. Neem daarbij dat uit (wetenschappelijk) onderzoek blijkt dat de meeste mensen weg gaan bij een bedrijf vanwege de relatie met hun leidinggevende en je snapt dat Leiderschapstraining prioriteit 1 zou moeten zijn. En dan  bedoel ik niet; het uit je hoofd leren van de 7 eigenschappen van Covey.

Gelukkig heb ik ook klanten die dit wel inzien. Met hen ga ik dan ook lekker aan de slag. Praktisch en gericht op resultaat en borging. De energie en glimlach van mijn klant om samen dit resultaat te zien groeien zijn dan misschien